Suspendare activitate firmă

Last modified date

Comments: 4

Poți suspenda temporar activitatea firmei atunci când nu o mai desfășori și când nu dorești să închizi firma.

Oricând poți să revii asupra deciziei de suspendare a activității firmei și își poți relua activitatea în aproximativ 3 zile.

Materialul cuprinde informații referitoare la:

  • Pe ce perioadă poate fi suspendată activitatea firmei;
  • Suspendarea și declararea firmei ca inactivă;
  • Ce efecte produce suspendarea activității;
  • Acte necesare suspendare activitate firmă;
  • Trebuie informat și fiscul?
  • Când nu poate fi suspendată activitatea unei firme la ANAF?

Perioada maximă pentru care poate fi suspendată activitatea firmei

Pot exista varii motive pentru care poate exista un interes pentru suspendarea activității firmei și putem aminti:

  • activitatea pe care o desfășori nu este profitabilă și vrei să o oprești și să pui firma pe pauză pentru a reevalua ce nu funcționează;
  • nu obții profit din activitatea pe care o desfășori și intenționezi ca în viitorul apropiat să desfășori o altă activitate economică, însă ai nevoie de timp pentru reorganizare;
  • activitatea pe care o desfășori e sezonieră și produci bani, de exemplu, numai vara, astfel că pe restul perioadei din an activitatea firmei e suspendată;
  • evitarea unui conflict de interese etc.

Perioada maximă pentru care poți decide să suspenzi activitatea firmei este de 3 ani, conform art. 237 din Legea nr. 31/1900. Dacă nu vei face nimic după această perioadă riști ca firma să fie declarată inactivă.

Suspendarea activității firmei și declararea firmei ca inactivă

Cele două noțiuni nu sunt sinonime, ci două aspecte total diferite.

Suspendarea activității firmei este un drept al asociaților care pot hotărî să o suspende din motive proprii, pentru o perioadă care nu poate fi mai mare de 3 ani de la data înscrierii mențiunii în registrul comerțului și înștiințării organelor fiscale.

Declararea firmei ca inactivă este mai mult o sancțiune dispusă de ANAF, iar situațiile în care instituția dispune această sancțiune sunt următoarele:

  • firma nu își îndeplinește, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligație declarativă prevăzută de lege;
  • firma se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
  • organul fiscal central constată că nu funcționează la domiciliul fiscal declarat;
  • inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului;
  • durata de funcționare a societății este expirată;
  • societatea nu mai are organe statutare;
  • durata deținerii spațiului cu destinație de sediu social este expirată.

Cea mai des întâlnită situație în practică pentru care o firmă este declarată inactivă de ANAF este nedepunerea declarațiilor fiscale, iar acest fapt se produce cu preponderență atunci când un business nu merge, iar asociații abandonează firma. Nici nu suspendă activitatea firmei și nici nu o radiază din evidențele registrului comerțului.

Odată declarată inactivă firma de către ANAF, acest fapt se va nota în cazierul fiscal al asociaților, iar aceștia nu vor mai putea să deschidă alte firme, indiferent de tipul lor, până nu își vor îndeplini toate obligațiile în legătură cu firma declarată inactivă. De exemplu, dacă firma a fost declarată inactivă pentru motivul nedepunerii declarațiilor fiscale, atunci asociații trebuie să le depună pe toate, iar astfel pot reactiva compania.

Partea bună este că ANAF are obligația de a comunica mai înainte de a declara firma inactivă, ca urmarea a neîndeplinirii obligației de depunere a declarațiilor fiscale, o notificare prin care informează pe reprezentații firmei despre această problemă și acordă un termen de 15 zile în vedere rezolvării ei. Dacă problema nu este rezolvată, firma este declarată inactivă cu toate consecințele ce decurg de aici.

O consecință este că asociații nu mai pot înființa firme noi, o alta este că pe această perioada compania nu își poate deduce cheltuielile, o alta este că ANAF anulează înregistrarea unei persoane în scopuri TVA etc.

Ce se întâmplă cu firma pe perioada suspendării?

Pe perioada cât activitatea firmei e suspendată:

  • firma nu poate desfășura nicio activitatea economică;
  • firma nu poate emite facturi fiscale, nu poate înregistra venituri;
  • firma își păstrează conturile bancare active și gestiona sumele;
  • poate încasa sumele de bani cuvenite ca urmare a contractelor semnate înainte ca activitatea să fie suspendată;
  • poate formula apărări în eventualele litigii în care este implicată;
  • trebuie să depună declarațiile fiscale pe zero.

Actele necesare pentru suspendarea activității firmei

Pentru a suspenda activitatea firmei vei avea nevoie de:

  • decizia asociatului unic sau decizia asociaților prin care se hotărăște faptul că se suspendă activitatea firmei și perioada pentru care se ia această decizie;
  • declarație pe proprie răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare din care să rezulte că firma nu desfășoară la sediul social, la sediile secundare sau, după caz, la terți (în afara sediului social) pe perioada convenită niciuna din activitățile ce constituie obiectul de activitate;
  • cerere de înregistrare registrul comerțului.

Atunci când se dorește reluarea activității trebuie din nou adoptată decizia asociatului unic sau decizia asociaților care decid reluarea activității, declarația pe proprie răspundere din care rezultă activitățile care se desfășoară și modul în care se desfășoară (sediu, sedii secundare, terți).

Trebuie informată ANAF cu privire la suspendarea activității?

Da, organul fiscal trebuie informat cu privire la faptul suspendării temporare a activității, iar acest lucru se realizează prin depunerea declarației 010. Ca urmare a depunerii aceste declarații ANAF emite decizia de suspendare a activității. Activitatea unei firme nu poate fi considerată că este suspendată temporar până ce nu a obținut decizia suspendare temporară a activității.

Dacă ANAF nu este informat cu privire la producerea faptului suspendării activității, firma trebuie să depună toate declarațiile fiscale pe care legea le prevede în sarcina sa, în timp ce dacă instituția este informată, atunci compania nu mai trebuie să depună toate declarațiile, ci doar unele.

În practică, s-a întâmplat destul de des ca firmele să parcurgă doar procedura de la registrul comerțului, fără a o urma și pe ce de la ANAF, iar mai apoi să nu depună declarații fiscale, fapt care atrage sancțiunea declarării inactive a societății.

Când nu poate fi suspendată activitatea unei firme și la ANAF?

După înregistrarea suspendării activității la registrul comerțului, societatea poate solicita suspendarea activității și din evidențele organului fiscal competent, așa cum am arătat mai sus.

Pentru obținerea suspendării și din evidențele organului fiscal o firmă trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele obligații:

  • să nu desfășoare niciun fel de activitate;
  • să nu obțină venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare și/sau alte elemente similare veniturilor;
  • să nu dispună de personal angajat și să nu plătească venituri cu regim de reținere la sursă a impozitului;
  • să figureze, în evidența fiscală, cu toate obligațiile declarative și de plată îndeplinite;
  • să nu aibă în curs de soluționare un decont cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor și contribuțiilor;
  • să nu facă obiectul unei acțiuni de inspecție fiscală, în curs de derulare;
  • să nu fie înscriși în lista contribuabililor declarați inactivi;
  • în cazul contribuabililor, persoane juridice, înființați în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inactivitatea temporară să fie înscrisă în registrul comerțului, conform prevederilor art. 237 din legea menționată.

Te putem ajuta!

Specialiștii Firma Mea te pot ajuta cu procedura de suspendare a activității firmei de competența registrului comerțului prin redactarea actelor pe care trebuie să le cuprindă dosarul de înmatriculare, depunerea și obținerea actelor care relevă suspendarea.

Nu ezita, sună expertul!

Util: pe site există multe informații utile legate de dreptul afacerilor, inclusiv cazuri practice soluționate de instanțele judecătorești, astfel că poți identifica soluții gratuite la problemele cu care te confrunți.

Cristian Andrei

Cristian Andrei

4 Responses

  1. Bună ziua.Am suspendat pentru o perioadă de 3 ani activitatea societății,spațiul comercial fiind închis de multă vreme.Pot închiria sau face un act de comodat cu o persoană care dorește să facă un atelier de reparații în spațiu?

  2. Un SRL are activitate pana la 31.12.2023. Cu 01.01.2024 se suspenda societatea (pe 3 ani).
    Intrebare:
    Registrul Comertului informeaza ANAFUL de suspendarea activitatii? sau trebuie asociatul sa mearga la anaf sa depuna documentatia de suspendare( in vederea obtinerii Deciziei de derogare)?
    Multumesc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Post comment