Ce este PFA, acte necesare, ce taxe plătesc?

Last modified date

Comments: 0

Înființarea unui PFA este foarte atractivă în rândul antreprenorilor la început de drum sau a celor care vor să își desfășoare profesiile sau meseriile, iar acest lucru se datorează impozitării și flexibilității de care se bucură persoana fizică autorizată.

1. Ce este un PFA și cum poate fi definit?

În primul rând, precizăm că PFA reprezintă prescurtarea de la persoană fizică autorizată.

Persoana fizică autorizată este cea mai flexibilă formă pe care o poți alege pentru a-ți desfășura activitatea profesională sau activitatea economică și în care vei folosi în principal forța ta de muncă.

Dacă te gândești să îți înființezi un PFA trebuie să știi că vârsta minimă este de 18 ani și că pentru desfășurarea anumitor activități se cer studii sau experiență.

2. Avantajele înființării unui PFA

Se pretează pentru cei care cochetează cu ideea de a deveni freelanceri, persoane care desfășoară o activitate pe cont propriu. Iată câteva avantaje pe care le are acest tip de firmă:

  • PFA-ul se înființează și se radiază ușor, motiv pentru care îl poți folosi atunci când vrei să testezi piața sau dacă ai nevoie de el pentru o perioadă mai scurtă de timp;
  • un PFA este bun pentru început de drum și pentru că îți dă posibilitatea să te dezvolți, poți angaja personal și poți desfășura mai multe activități, limitat dar poți;
  • un PFA este în anumite limite și situații mai avantajos și din punct de vedere fiscal decât un SRL;
  • raportat la cele trei puncte de mai sus considerăm că înființarea unui PFA îi avantajează pe ingineri, în industria IT fiind multe tipuri de astfel de firme, dar și pe profesori sau pe cei care practică anumite meserii precum sunt frizerii, instructorii de fitness, fizioterapeuții, infirmierele, coafezele etc.;
  • poți cheltui în interes personal încasările pe care le realizezi, spre deosebire de SRL unde nu îți poți face cumpărăturile personale din banii firmei, decât cu riscul de a te expune unor sancțiuni de natură penală și nu numai;
  • nu ești obligat să achiți lunar un abonament unui contabil, cum se întâmplă în cazul SRL, dar nici nu recomandăm să îți ții contabilitatea singur, iar ca alternativă, la sfârșit de an poți aduna toate actele și le poți preda unui contabil pentru întocmirea situației fiscale și vei ieși mai ieftin.

3. Dezavantajele înființării unui PFA

Persoana fizică autorizară are următoarele dezavantaje:

  • cel mai mare dezavantaj al PFA este răspunderea, respectiv dacă vei cumula datorii creditorii îți pot executa și bunurile personale, nu doar bunurile destinate desfășurării activității economice;
  • pentru anumite activități, cum sunt cele desfășurate de ingineri, fizioterapeuți, coafeze etc., se cere diploma de studii, altfel nu vei putea să îți înființezi un PFA acolo unde se cer studii dacă nu le ai;
  • poți avea pe lângă tine un număr de maxim 3 angajați, astfel ca dacă vei avea nevoie de mai mulți, nu-i vei putea avea ca PFA, însă îl poți transforma în SRL sau II (întreprindere individuală);
  • poți avea un număr maxim de 5 coduri CAEN, motiv pentru care dacă vrei sa desfășori mai multe de 5 activități, PFA nu este o soluție;
  • în anumite situații un PFA poate fi mai dezavantajos din punct de vedere al taxelor și impozitelor care trebuie achitate.

4. Ce taxe vei datora ca PFA?

Ca persoană fizică autorizată poți opta între plata impozitului în sistem real sau impozitarea pe normă de venit, iar dacă depășești un anumit plafon datorezi și contribuțiile sociale.

Impozitarea în sistem real presupune achitarea unei cote de 10% din profit. Profitul se obține prin scăderea cheltuielilor din totalitatea veniturilor realizate într-un an. Pentru desfășurarea activității poți avea diverse cheltuieli, cu angajații, cheltuieli de întreținere (apă, canal, curent), care se scad pentru a obține profitul, căruia i se aplică cota de 10%.

Impozitarea prin raportare la norma de venit presupune aplicarea cotei de 10% la o sumă determinată. Pentru mai multe tipuri de activități (nu pentru toate) consiliile județene stabilesc norme de venit, adică anumite sume fixe cărora li se aplică cota de 10%. Având în vedere că aceste sume se stabilesc de consiliile județene, ele variază de la un județ la altul.

Poți opta pentru sistemul cu norme de venit doar în situația în care nu realizezi o cifra de afaceri mai mare de 100.000 euro. Cifra de afaceri reprezentând totalitatea veniturile încasate.

Pentru o mai bună explicare apelăm la următorul exemplu: să presupunem că pentru activitatea pe care urmează să o desfășori norma este de 60.000 lei, situație în care vei datora 10% din 60.000 lei, adică 6.000 lei. Va trebui să achiți această sumă și dacă încasările tale sunt mai mici de 60.000 lei.

Astfel, ca să faci o alegere bună între cele două variante de impozitare, trebuie să îți faci niște estimări ale veniturilor pe care le vei realiza. Dacă vei obține venituri mai mari de 60.000 lei, atunci acest mod de impozitare este mai avantajos, iar dacă realizezi venituri sub acest plafon este mai avantajos sistemul real de impozitare unde vei achita 10% din profitul realizat, astfel că dacă profitul e de 30.000 lei, vei achita 3.000 lei.

Important: începând cu 1 ianuarie 2023 se schimbă regimul de impozitare, motiv pentru care vom reda mai jos o analiză comparativă a taxelor și impozitelor datorate pentru 2022 și pentru 2023.

Taxele datorate până la finele anului 2022 de PFA care optează pentru sistemul real de impozitare sunt:

  • 10% – impozitul pe profit;
  • 25% – CAS (contribuția pentru pensie) datorată numai dacă venitul net anual depășește de 12 ori valoarea salariului minim din acel an, respectiv 2.550 lei salariul minim pe economice x 12 luni, rezultă 30.600 lei, unde 25% x 30.600 lei = 7.650 lei / an;
  • 10% – CASS (contribuția pentru sănătate) datorată alături de CAS dacă este depășit plafonul de 30.600 lei, unde 10% x 30.600 lei = 3.060 lei

Dacă vei opta pentru sistemul cu norme de venit vei datora aceleași sume numai că toate cotele vor fi raportate la norma de venit. Dacă norma de venit este mai mare de 30.600 lei, atunci vei datora și CAS și CASS.

Începând cu 1 ianuarie 2023, se vor produce următoarele modificări cu privire la modul de taxare al PFA:

  • plafonul maxim de venituri până la care se poate opta pentru sistemul de norme de venit este redus semnificativ, de la 100.000 euro la 25.000 euro;
  • în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 de salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CAS o reprezintă nivelul de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară;
  • în cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CAS o reprezintă nivelul de cel puțin 24 de salarii minime brute pe țară;
  • în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 și 12 salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CASS o reprezintă nivelul a 6 salarii minime brute pe țară;
  • în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 de salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CASS o reprezintă nivelul de 12 salarii minime brute pe țară;
  • în cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CASS o reprezintă nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară

În ce privește taxa pe valoare adăugată (TVA), trebuie să știi că dacă vrei poți opta pentru plata acestei taxe. Trebuie să o achiți obligatoriu în situația în care vei realiza o cifră de afaceri mai mare de 300.000 lei. Cuantumul acestei taxe este în general de 19%, însă în funcție de servicii poate fi și mai mică.

5. Acte necesare pentru înființarea unui PFA

Actele pe care trebuie să le cuprindă dosarul de înmatriculare a unui PFA sunt:

  • cerere de înregistrare;
  • anexa 1 privind înregistrarea fiscală;
  • declarația pe proprie răspundere prin care atești îndeplinirea condițiilor de funcționare la sediu, punct de lucru sau terți;
  • dovada verificării disponibilității firmei – denumirea PFA se compune din numele și prenumele tău urmate de sintagma „PERSOANĂ FIZICĂ AUTORIZATĂ”, însă, chiar și așa trebuie verificată denumirea la Registru pentru că există situații, în cazul numelor și prenumelor comune, în care există riscul să existe deja un comerciant cu același nume și prenume, situație în care departajarea se va face prin introducerea inițialei prenumelui tatălui;
  • actul de identitate;
  • declarația pe proprie răspundere privind îndeplinirea condițiilor legale pentru desfășurarea activităților ca persoană fizică autorizată;
  • contract de comodat dacă îți vei stabili sediul acasă și dacă nu vei achita chirie, iar dacă vei achita contract de închiriere, dar și alte tipuri de convenții;
  • specimenul de semnătură dat în formă olografă.

Amintim că dacă dorești să stabilești sediul într-o clădire cu mai multe apartamente și declari că vei desfășura activitate acolo, atunci vei avea nevoie și de acordul vecinilor, dacă spațiul nu este cu destinație comercială.

În ipoteza în care activitate nu se desfășoară acolo, cum se întâmplă, de exemplu, în domeniul construcțiilor, atunci declari că nu se desfășoară activitate la sediu și nu vei mai avea nevoie de acordul vecinilor.

6. Cum îți înființezi un PFA?

Important de menționat este faptul că se poate face totul online! Firma Mea te poate ajuta cu toții pașii!

De aici mai multe avantaje, între care amintim că nu trebuie să fii în țară pentru constituirea unui PFA, ci o poți face de oriunde te-ai afla.

Primul pas este rezervarea de denumire. Denumirea se menționează în actele pe care trebuie să le cuprindă dosarul de înmatriculare, motiv pentru care nu se poate trece la redactarea acestora fără avea certitudinea denumirii.

După redactarea actelor, acestea trebuie depuse la Registrul Comerțului din județul unde se stabilește sediul. Registrul acordă un termen pentru soluționarea dosarului în 2 zile de la data depunerii, iar dacă totul este în regulă se înființează PFA.

În ipoteza în care dosarul cuprinde anumite minusuri Registrul îți va comunica ce trebuie modificat și acordă un termen de 15 zile pentru a te putea conforma. Dosarul se va respinge dacă nu te vei conforma în termenul amintit.

Poți opta să îți fie comunicate actele firmei (certificat de înregistrare, certifica constatator etc.) prin poștă electronică, poșta română sau să le ridici personal de la sediul instituției.

Te putem ajuta!

Dacă ai nevoie de detalii suplimentare, nu ezita sa ne contactezi. Te putem ajuta să îți înființezi un PFA:

  • îți redactăm toate actele de care ai nevoie;
  • depunem actele la Registrul Comerțului;
  • obținem de la Registru actele firmei.
Cristian Andrei

Cristian Andrei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Post comment