Înființare firmă – magazin online

Last modified date

Comments: 0

Cum îți poți înființa firma pentru comerț online, magazin online sau orice alt tip de astfel de comerț.

Află mai multe despre:

  • ce tip de firmă să alegi pentru comerțul online;
  • denumirea firmei;
  • ce cod CAEN e necesar pentru un magazin online;
  • sediul firmei;
  • înregistrarea firmei;
  • aspecte importante din legislație.

În era digitală posibilitățile par să fie nelimitate. Acesta poate fi unul dintre motivele pentru care foarte multe persoane se orientează către acest tip de business. Își înființează firme care au în obiectul lor de activitate coduri CAEN specifice acestui tip de comerț. Cu resursele tehnologice și accesul la internet, fiecare dintre noi are potențialul să pășească pe culmile succesului.

Ce tip de firmă să alegi pentru un magazin online

Cea mai auzită întrebare în general, dar și în cazul comerțului online e ce să alegi între SRL și PFA? Sunt multe aspecte care pot fi cântărite, însă în centrul lor este subiectul taxelor datoare.

În esență, ca PFA vei achita taxe mai mici dacă vei realiza venituri mai mici, persoana fizică autorizată este o opțiune mai bună la înființare firmei pentru cei care nu vor realiza venituri mari (75.000 – 80.000 lei venituri / an). Dacă estimezi o cifră de afaceri mai mare este mai avantajos să deschizi un SRL ca microîntreprindere.

Un alt aspect important este numărul de angajați de care vei avea nevoie pentru a gestiona activitatea. Dacă vei avea nevoie de mai mult de 3 angajați vei putea deschide doar SRL, nu și PFA unde există o limită de maxim 3 salariați.

Este important și dacă vrei să te asociezi cu cineva în business, deoarece acest lucru se poate doar la SRL, PFA nu permite o astfel de asociere.

Dacă vei opta pentru înființarea unui PFA este importat să știi că pentru efectua comerț online nu se solicită studii sau alte calificări, motiv pentru vei avea nevoie doar de CI pentru a-ți deschide firma.

Există diferențe și sub aspectul  modului de administrare, a cheltuirii banilor firmei, însă am scris mai multe despre aceste diferențe aici.

Denumirea firmei

Poate sau nu să fie personalizată în funcție de ce alegi între PFA și SRL.

În cazul societății comerciale cu răspundere limitată denumirea poate fi personalizată, cea ce înseamnă că te poți gândi la ceva interesant sau care să atragă. Important de precizat este faptul că denumirea care se rezervă la registrul comerțului trebuie folosită doar în acte, nu și pentru promovarea online, unde te poți individualiza cu alt text.

De ce cod CAEN vei avea nevoie pentru comerț online

Dacă îți vei deschide un magazin online sau vei vinde în alt mod diverse produse pe internet codul CAEN de care vei avea nevoie este de:

  • 4791    Comerţ cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet;

Această clasă include comerţul cu amănuntul prin case de comenzi sau prin Internet, de  exemplu: cumpărătorul alege pe baza reclamelor, cataloagelor, informaţiilor furnizate pe un website, a machetelor sau a altor mijloace de publicitate şi face comanda prin poştă, prin telefon sau pe Internet (de obicei prin mijloace speciale furnizate de un website). Produsele achiziţionate pot fi descărcate direct de pe Internet, sau în cazul bunurilor materiale livrate clientului.

Această clasă include:

  • comerţul cu amănuntul al oricărui tip de produs prin comandă poştală;
  • comerţul cu amănuntul al oricărui tip de produs prin Internet, pe bază de comandă.

Sediul firmei

Chiar dacă vânzarea produselor se face pe internet firma trebuie să aibă obligatoriu un sediu. Sediul este un element de identificare a firmei alături de denumire, dar și locul unde vei primi corespondența de la instituții sau alți particulari.

Un aspect important cu privire la sediu este să îl stabilești la o adresă unde ai o cutie poștală pe care o verifici din când în când. Trebuie că să te asiguri că primești corespondența. În caz contrar, există riscul să primești acte de la instituții pe care nu le vei mai putea contesta dacă expiră termenul lor de contestare (de exemplu, un proces – verbal de sancționare contravențională pentru neplata rovignetei).

Sediul firmei se poate stabili și într-un apartament, nefiind necesar acordul vecinilor pentru comerț online.

În situația în care nu ai o adresă unde să stabilești sediul firmei poți apela la serviciul de găzduire de sediu social, care presupune că în schimbul unei sume de bani îți vei stabili sediul la firma cu care vei colabora, iar aceasta își va scana și trimite corespondența.

Înregistrarea firmei

Pentru a înființa o firmă care va activa ulterior ca magazin online vei avea nevoie doar de cartea de identitate. Dacă optezi pentru înființarea unui SRL, atunci va trebui să te gândești și la o denumire.

Pentru înființarea unui PFA există un pachet de acte pe care le solicită registrul comerțului, iar pentru înființarea unui SRL există documente distincte.  Aceste acte se referă la aspecte ce țin de structura companiei, respectiv asociați,  administratori, cod CAEN, capital, locul desfășurării activități etc.

Ele trebuie redactate și depuse la registrul comerțului competent să soluționeze dosarul. Toată procedura durează maxim 5 zile lucrătoare, iar costurile percepute de registrul comerțului sunt de 128 lei pentru înființarea unui SRL, pentru PFA nu se percep taxe.

Aspecte importante din legislație

Comerțul electronic este reglementat de Legea nr. 365/2022 privind comerțul electronic. Potrivit textului de lege amintit pagina ta de internet va trebuie să cuprindă următoarele informații generale (art. 5):

„Furnizorul de servicii are obligaţia de a pune la dispoziţie destinatarilor şi autorităţilor publice mijloace care să permită accesul facil, direct, permanent şi gratuit cel puţin la următoarele informaţii:

  1. numele sau denumirea furnizorului de servicii;
  2. domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;
  3. numerele de telefon, fax, adresa de poştă electronică şi orice alte date necesare contactării furnizorului de servicii în mod direct şi efectiv;
  4. numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, în cazul în care furnizorul de servicii este înscris în registrul comerţului sau în alt registru public similar;
  5. codul de înregistrare fiscală;
  6. datele de identificare ale autorităţii competente, în cazul în care activitatea furnizorului de servicii este supusă unui regim de autorizare;
  7. titlul profesional şi statul în care a fost acordat, corpul profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum şi a mijloacelor de acces la acestea, în cazul în care furnizorul de servicii desfăşoară o activitate profesională reglementată;
  8. tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adăugată, precum şi a cuantumului acesteia;
  9. includerea sau neincluderea în preţ a cheltuielilor de livrare, precum şi valoarea acestora, dacă este cazul;
  10. orice alte informaţii pe care furnizorul de servicii este obligat să le pună la dispoziţie destinatarilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Obligaţia prevăzută la alin. (1) se consideră îndeplinită în cazul în care furnizorul unui serviciu afişează aceste informaţii într-o formă clară, vizibil şi permanent, în interiorul paginii de web prin intermediul căreia este oferit serviciul respectiv, în condiţiile menţionate la alin. (1).”

Având în vedere că în mediul online nu se semnează contractele clasice legislația prevede că magazinul tău online trebuie să conțină o pagină unde sunt cuprinse următoarele elemente:

  1. drepturile și obligațiile părților;
  2. principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, având în vedere mediul de comunicare şi produsele sau serviciile în cauză;
  3. identitatea profesionistului, cum ar fi denumirea sa comercială;
  4. adresa poştală la care profesionistul este stabilit/cea la care își desfășoară activitatea, precum şi, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică ale acestuia la care poate fi efectiv contactat;
  5. preţul total al produselor şi serviciilor cu toate taxele incluse;
  6. modalităţile de plată, livrare, executare, data până la care profesionistul se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile;
  7. modalitatea prin care consumatorul poate rupe raportul contractual în cauză.

Important de menționat este și dreptul consumatorului de a se retrage din contract în 14 zile fără să trebuiască să se justifice sau să suporte orice costuri, excepție făcând costurile de returnare a produselor.

Am menționat câteva aspecte importante din legislație legate de comerțul online pe care e bine să le cunoști dacă vrei să înființezi o firmă pentru un magazin online.

Te putem ajuta!

Vrei să îți transformi ideea în afacere? Echipa noastră de experți te poate ajuta să îți înființezi o firmă care să aibă în obiectul său de activitate comerțul online sau un magazin online. Lasă-ne pe noi să ne ocupăm și vei evita să își pierzi timpul.

Oferim consultanță gratuită! Soluții adaptate nevoilor afacerii tale!

Contactează-ne!

Cristian Andrei

Cristian Andrei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Post comment