Taxe PFA 2023 / 2024

Last modified date

Comment: 1

Vrei să afli ce taxe datorează un PFA în 2023? Află cu un ghid complet tot ce trebuie să știi despre taxele datorate de PFA în anul în curs.

Începând cu 1 ianuarie 2023 au intrat în vigoare mai multe norme care modifică taxele datorate de PFA începând cu această dată.

Taxele datorate de PFA se aplică și întreprinderii individuale.

1. Taxe PFA: sistemul real de impozitare sau sistemul cu norme de venit?

O întrebare pe buzele fiecărei persoane fizice autorizate. Înainte de a răspunde acestei întrebări arătăm, pentru cine nu știe, că PFA poate alege / opta între cele două sisteme de impozitare. Între ele există diferențe care trebuie cunoscute pentru a face o alegere care să dovedească a fi oportună.

PFA datorează impozit de 10% indiferent de sistemul ales, însă ele se diferențiază prin modul în care se calculează această cotă.

Impozitarea în sistem real

Sistemul real de impozitare presupune calcularea impozitului datorat prin raportare la venitul real pe care l-ai obținut, după scăderea cheltuielilor efectuate pentru desfășurarea activității economice.

Astfel, PFA care optează pentru sistemul real va plăti impozit de 10% din venitul net obținut. Așa cum am arătat mai sus, venitul net se obține prin scăderea cheltuielilor din venitul brut, adică din totalitate veniturilor realizate.

Exemplu: 89.000 lei (venit brut) – 24.000 lei (cheltuieli) = 65.000 (venit net)

65.000 lei x 10% = 6.500 lei (impozit datorat)

Acest sistem îți conferă posibilitatea să scazi cheltuielile pe care trebuie să de le faci pentru a asigura funcționarea PFA, de exemplu, costurile de producție, costurile de marketing, de cercetare și dezvoltare și orice alte cheltuieli necesare pentru desfășurarea activității economice.

Noțiunea de „cheltuieli necesare” sau „cheltuieli necesare pentru desfășurare activității” nu este neapărat o noțiune obiectivă, ci mai degrabă un aspect subiectiv. Iar de aici pleacă o mare parte dintre disputele contribuabililor cu fiscul. Contribuabilii au tendința să introducă mai multe cheltuieli cu scopul de a plăti un impozit mai mic, iar fiscul este autoritatea cu competențe de control care temperează această tendință.

În urma unui control pe care îl efectuează fiscul scoate anumite cheltuieli pe care le consideră ca neavând legătură cu activitatea, iar în acest mod se ajustează profitul contribuabilului, în sensul că acesta va crește, ceea ce însemnă ca va datora taxe suplimentare, dar și penalități de întârziere.

În concret, o persoană fizică autorizată care are ca obiect de activitate servicii de IT introduce la cheltuieli sumele achitate pentru a asigura hrana anumitor animale de companie. E clar că o astfel de cheltuială nu are nicio legătură cu activitatea care se desfășoară în IT. În urma unui control această cheltuială va fi înlăturată de către fisc, fapt care va avea ca efect creșterea profitului, respectiv taxe în plus datorate de către PFA.

Am dat un exemplu în care este evident că o astfel de cheltuială nu are ce căuta în contabilitatea contribuabilului, însă în practică sunt situații (spețe) în care este discutabil dacă o anumite cheltuieli trebuie sau nu scoase, respectiv dacă este efectuată sau nu pentru desfășurarea activității economice.

Un astfel de diferend (conflict) poate fi tranșat de instanța de judecată. Dacă nu ești de acord cu decizia de impunere emisă de fisc în urma controlului, respectiv cu eliminarea unor cheltuieli pentru motivul lipsei lor de legătură cu activitatea, te poți adresa instanței care va tranșa problema.

Sistemul real de impozitare este întâlnit în foarte multe țări din întreaga lume, inclusiv în Statele Unite ale Americi, unde se identifică sub denumirea de impozitare pe venitul net ajustat, iar în Uniunea Europeană acesta se identifică sub denumirea de impozitare pe bază de profit.

Impozitarea la normă de venit

Impozitarea la norma de venit este o modalitate de impozitare a veniturilor pentru anumite categorii de contribuabili, iar în această categorie intră persoana fizică autorizată și întreprinderea individuală, întreprinderea familială. Un SRL nu poate opta pentru sistemul la normă de venit.

Un alt aspect important este că sistemul cu norme de venit nu se aplică tuturor activităților economice. Normele de venit stabilite în 2024 de direcția generală a finanțelor din fiecare județ pot fi consultate pe site-ul ANAF. Tot de aici te poți informa cu privire la activitățile cărora li se aplică acest sistem.

Norma de venit reprezintă o sumă fixă stabilită anual de către direcţia generală ale finanţelor publice judeţeană, în funcţie de specificul activităţii, precum agricultură, pescuit, comerț, servicii etc., şi de zona în care contribuabilii își desfășoară activitatea.

Norma de venit este un venit stabilit de către instituțiile amintite și reprezintă un nivel minim de venit așteptat pentru o anumită activitate economică, și care este utilizat ca bază de calcul a impozitului.

În concret, cota de 10% se aplică normei de venit stabilită / fixată de instituțiile competente.

Exemplu:

  • 86.000 lei x 10% = 8.600 lei;
  • 40.000 lei x 10% = 4.000 lei.

Suma de 86.000 lei este norma de venit aplicabilă pentru codul CAEN 6202 – Activități de consultanță în tehnologia informației, normă care se aplică în Timișoara.

Așa cum am arătat mai sus, cuantumul normelor de venit diferă în funcție de tipul de activitate și de zonă. Pentru același cod CAEN în București norma de venit este de 40.000 lei.

Timișoara și Cluj sunt centre IT, motiv pentru care norma de venit în aceste municipii, dar și în județele lor, sunt mai mari.

Reglementarea diferită a normelor de venit pe zone a determinat în practică o mică migrare, aceasta fiind posibilă azi cu concursul digitalizării. În sectorul IT se poate lucra online de oriunde, astfel în mod sigur există persoane care locuiesc în Timișoara sau Cluj, dar care aleg să își constituie un PFA cu sediul în București, cu scopul achitării unui impozit mai mic (4.000 lei în loc 8.600 lei).

Acest fapt este posibil întrucât procedura de înființare a unui PFA poate fi parcursă 100% online, astfel că se poate înființa un PFA de oriunde ai fi, chiar și din afara țării. Pe de altă parte, în piață există serviciul de găzduire de sediu social, iar acest tip de serviciu presupune că îți vei stabili sediul la un astfel de prestator de servicii în schimbul unei sume de bani care, de regulă, este anuală. Prestatorul acestui serviciu primește corespondența și ți-o redirecționează.

Începând cu 1 ianuarie 2023, a fost modificat plafonul până la care se poate opta pentru sistemul impozitării la normă de venit, fiind diminuat de la 100.000 euro, la 25.000 euro. Astfel, pot opta pentru sistemul cu norme doar cei care nu realizează venituri mai mari de 25.000 euro. Depășirea acestui plafon impune trecerea la sistemul real de impozitare.

Oportunitatea sistemului de impozitare la norme de venit

Sistemul de impozitare la norme de venit este avantajos dacă veniturile tale depășesc norma stabilită.

Dacă norma de venit e 40.000 lei, vei achita 4.000 lei impozit, indiferent că realizezi aceste venituri sau nu.

Exemplu: dacă vei realiza venituri între 5.000 lei – 122.000 lei, vei achita un impozit fix de 4.000 lei.

Acest sistem te avantajează cu atât mai mult cu cât vei reuși să te situezi mai aproape de plafonul de 25.000 euro. Dacă nu realizezi venituri vei achita tot 4.000 lei. În cazul sistemului real, dacă nu realizezi venituri nu trebuie să achiți impozit, însă dacă realizezi  venituri sistemul real este mai dezavantajos.

Exemplu: dacă presupunem că realizezi venituri totale de 100.000 lei, din care 25.000 lei sunt cheltuieli deductibile, vei obține un profit de 75.000 lei, astfel:

  • 75.000 lei x 10% = 7.500 lei.

Trebuie să știi că dacă optezi la început pentru sistemul real de impozitare, iar mai apoi intenționezi să treci la sistemul cu norme de venit, o poți face cu condiția trecerii unei perioade de 2 ani.

2. Taxe PFA: contribuțiile pe care le datorează PFA în 2024

CAS (cotă de 25%) în 2024:

  • în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 de salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CAS o reprezintă nivelul de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară;
  • în cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CAS o reprezintă nivelul de cel puțin 24 de salarii minime brute pe țară;

CASS (cotă de 10%), în 2024:

  • 6 salarii minime brute, este plafonul minim la care se va calcul cota 10% (6 x 3.300 lei 19.800 lei), în sumă minimă datorată de 1.980 lei;
  • 60 de salarii minime, este plafonul maxim (60 x 3.330 lei = 198.000 lei), în sumă maximă datorată 19.800 lei.

Indiferent de sistemul pentru care vei opta, sistem real sau sistemul cu norme de venit, CAS și CASS se vor calcula conform formulelor de mai sus. Diferența constă în faptul că în cazul sistemului real acestea se calculează prin raportare la totalitate veniturilor obținute, în timp ce în cazul sistemului cu norme de venit acestea se calculează prin raportare la norma de venit.

3. Taxe PFA: TVA

Plata TVA-ului devine obligatorie în momentul în care realizezi venituri anuale de peste 300.000 lei. Este relevantă suma facturată și nu suma pe care ai încasat-o.

Chiar dacă nu realizezi aceste venituri poți deveni plătitor de TVA prin opțiune.

Cristian Andrei

Cristian Andrei

1 Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Post comment