De ce să înființezi o firmă în Timișoara?

Last modified date

Comments: 0

Întrucât nu există o opțiune mai bună pentru a te „rezolva” financiar fără să fie nevoie să emigrezi din acest oraș în alte orașe din Europa, pentru un loc de muncă mai bun și mai bine plătit.

Ideea de a scrie articolul

Ideea de a scrie acest articol s-a născut în momentul lecturării Studiului de antreprenoriat elaborat de Biroul de Antreprenoriat al Universității Politehnica din Timișoara și care tratează situația antreprenoriatului la nivelul anului 2021, în Regiunea de Vest.

Regiunea de vest se alcătuiește din județele Timiș, Arad, Hunedoara și Caraș-Severin.

Studiul indică situația numărului de antreprenori pe grupe de vârstă:

  • cei mai numeroși sunt antreprenorii având vârsta în intervalul 40-49 ani (40.876 persoane din totalul de 142.217, adică 28,74%);
  • cei cu vârsta în intervalul 30-39 ani (35.278 persoane din totalul de 142.217, adică 24,80%);
  • cel mai puțin reprezentați sunt antreprenorii cu vârsta sub 29 ani, doar 11.802, ceea ce semnifică doar 8,30% din totalul numărului de antreprenori.

Distribuția pe grupe de vârstă a antreprenorilor în Regiunea Vest la 31.08.2021

Sursa: ONRC

Situația în Timiș este următoarea:

Numărul de asociați/administratori persoane fizice în funcție de vârstă la 31.08.2021

Sursa: ONRC

În continuare, studiul oferă explicații posibile pentru prezența scăzută a tinerilor în afaceri:

  • lipsa capitalului de lucru;
  • lipsa informației;
  • mediul de afaceri ostil;
  • lipsa unor programe corespunzătoare pentru stimularea tinerilor întreprinzători, corupția etc.;
  • lipsa de experiență;
  • mulți tineri aleg să emigreze în Europa pentru locuri de muncă mai bune și mai bine plătite.

Votăm pentru schimbarea trendului!

Sunt foarte mulți tineri în Romania, dar și din Timișoara sau județ, care aleg să ia drumul altor țări din Europa pentru a câștiga mai bine.

Probabil că această opțiune, acest trend, s-a format imediat după 1990, când era una dintre cele mai facile direcții pentru a tinde la un trai mai bun. Înainte de 1990 particularii nu puteau face comerț, ideea de anteprenoriat fiind străină, iar cea mai vizibilă opțiune erau Germania, Italia etc.

Dacă această migrare este încă o cauză pentru care numărul tinerilor antreprenori este scăzut în mediul de afaceri, ar trebui să ne întrebăm acum, astăzi, dacă mai este o opțiune bună.

Vorba aceea „cu mintea de acuma”, adică cu toate informațiile pe masă, majoritatea argumentelor ar trebui să fie pro ideii de afaceri, decât celei de a alege să lucrezi ca angajat în alte țări.

Credem că în prezent această migrare este o opțiune mai bună doar în anumite situații când, de exemplu, iei drumul unei marii capitale nu doar pentru a te angaja acolo, ci pentru a mai face ceva în plus sau pentru un alt avantaj pe care l-ai putea avea doar acolo.

Anteprenoriatul are câteva avantaje imbatabile precum este independența, care constă în lipsa răspunderii ierarhice și care se reflectă favorabil dându-ți posibilitatea să te dezvolți valorificând propriile idei. Munca ta devine o pasiune pentru care te trezești cu nerăbdare chiar și într-o zi de luni.

Câștigurile financiare sunt net superioare. Iți vei dezvolta abilitățile de comunicare și vei ajunge să înțelegi mai bine oamenii. Intrând în acest mediu se vor ivi și alte oportunități de afaceri.

Așadar, credem că e mai bine ca tinerii să intre în mediul de afaceri, să sondeze zona și să încerce, întrucât poate fi cel mai plăcut mod din care îți poți asigura situația financiară.

Și totuși, de ce este atât de scăzută prezența tinerilor timișoreni în mediul de afaceri?

Pe lângă motivele expuse de studiu credem că lipsa motivației și greutatea cu care se iese din zona de confort sunt factori care influențează negativ cifrele.

Prin motivație înțelegem puterea interioară care te împinge să treci la acțiune și să obții ceea ce îți dorești. Zona de confort poate fi jobul actual care iți asigură subzistența, dar atât.

După ce depășești aceste două bariere și te apuci de treabă, vei identifica soluții pentru toate celelalte probleme, precum lipsa capitalului social, experiența etc. Afaceri sunt pentru toate buzunarele. Niciunul dintre antreprenorii de succes nu s-a născut cu experiență antreprenorială, ci a dobândit-o.

Astfel, este important să încerci și toate celelalte ți se vor adăuga:

Cel care stă la umbră astăzi, o face pentru că a plantat un copac cu mult timp în urmă” Warren Buffett

„Timpul este limitat, nu ți-l pierde trăind viața altcuiva.” Steve Jobs

Educația financiară

Credem că succesul în afaceri depinde două aspecte, de fler și de cunoaștere.

Flerul poate fi situat mai degrabă în categoria aptitudinilor personale și constă într-o intuiție decizională sănătoasă. Despre antrenorii buni, care iau decizii bune, se mai spune că au nas, adică că simt, intuiesc binele.

În ce privește educația financiară, credem că toate deciziile pe care le iei ca antreprenor trebuie să se bazeze pe cunoaștere în principal, iar pe fler în plan secund.

În esență, educația financiară ne învață să înțelegem pe ce cheltuim banii și să gestionăm responsabil banii de care dispunem.

Este imposibil să lecturezi articole de educație financiară și să nu îți vină o idee de afaceri care să te atragă și să te determine să te apuci de treabă.

Trendul afacerilor din Timișoara

Afacerile din domeniul IT.

Au fost pilonii creșterii economice din Romania în perioada de criză pandemică.

Cifrele indică despre afacerile ce se pot realiza în acest domeniu de activitate următoarele:

  • în anul 2019, România avea 18.183 de firme care activau în acest domeniu, cu codurile CAEN specifice, respectiv 6201 și 6202, iar în 2020 numărul lor a crescut la 19.809, ceea ce însemnă că în anul 2020 au fost înființate 1629 de astfel de firme;
  • în 2019, cifra de afaceri înregistrată de aceste companii a fost de 3,9 miliarde de lei, iar în 2020 de 4,7 miliarde de lei;
  • aceste companii absorb toți absolvenții, existând o mare concurență între ele și cu privire la angajați, fiind cei mai mari angajatori din piață în anul 2020.

Spațiile din clădirile de birouri situate în Iulius Town, ISHO, City Business Center, din Piața 700, sunt ocupate în marea lor majoritate de societăți comerciale care activează în acest domeniu, iar asta confirmă cifrele de mai sus.

Nu sunt puține afacerile din acest domeniu care au început într-o garsonieră de bloc, cu un laptop și au ajuns la cifre de afaceri impresionante.

Afacerile online.

Acestea sunt: magazinele online, agențiile de marketing online, agențiile de web design etc.

Amintim aici un titlu al unei știri difuzată de PRO.TV, la data de 11.09.2022:

„Timișoara este primul oraș din România pe care nomazii digitali, cum sunt numiți cei care lucrează online de oriunde din lume, îl aleg drept „birou”, pentru o perioadă.”

Avantaje acestor tipuri de business sunt:

  • costurile relativ mici pentru a da drumul afacerii;
  • nu depinzi de traficul stradal sau de traficul din mall, astfel că nu o să ai costuri cu chiriile, care nu sunt mici;
  • te poți adresa unui număr mai mare de clienți decât ai putea să o faci prin deschiderea unui magazin fizic, iar aceștia pot fi din întregul județ, întreaga țară, sau mai multe țări.

Afacerile imobiliare.

Aici nu e nevoie de alte prezentări pentru că abundă internetul de informații legate de acest tip de business. Este un trend în întreaga țară, inclusiv în Timișoara.

În concluzie

Ne amintim de o fotografie care circula în mediul online și care ilustra Statueta Gânditorului de la Hamagia în două ipostaze: cea autentică, în care un bărbat stă așezat pe un scăunel, în poziție meditativă și una în care aceeași persoană s-a ridicat și s-a pus în mișcare.

Conchidem prin a spune că trebuie să existe un echilibru între gândirea unei afaceri și trecerea la acțiune, însă cei mai mulți rămân blocați în poziția meditativă, motiv pentru care încurajăm acțiunea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Post comment