Blog

Înlocuirea unui asociat din 2026: ce trebuie să știe antreprenorii despre datoriile fiscale

Începând cu 1 ianuarie 2026, este foarte probabil să se înăsprească condițiile pentru efectuarea unei cesiuni de părți sociale.

Cesiunea de părți sociale este operațiunea prin care este înlocuit un asociat în cadrul unei SRL sau operațiunea prin care un asociat se poate retrage din companie și transmite părțile sociale unui alt asociat din cadrul firmei ori unei persoane din afara acesteia.

În prezent, se poate realiza o cesiune de părți sociale chiar dacă firma are datorii către bugetul de stat sau către alți creditori ai săi.

1. Textul de lege propus și câteva explicații pe marginea lui

Prin proiectul de lege din Pachetul Fiscal 2 au fost avansate modificări ale regulilor privind cesiunea de părți sociale în societățile cu răspundere limitată (SRL), atunci când acestea au datorii la bugetul de stat sau alte creanțe fiscale.

Evidențiem că aceste reguli vizează doar datoriile fiscale, nu și alte datorii pe care le are societatea față de alți parteneri contractuali privați.

În concret, o cesiune de părți sociale este opozabilă sau poate fi opusă organului fiscal doar dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:

În termen de 15 zile de la data cesiunii, cedentul, cesionarul sau societatea notifică organului fiscal central actul de transmitere a părților sociale și actul constitutiv actualizat, cu datele de identificare a noilor asociați.” (prima condiție)

Cedentul = persoana care transmite părțile sociale din firmă, respectiv asociatul care se retrage.

Cesionarul = persoana care primește sau dobândește părțile sociale; poate fi un alt asociat din firmă sau o persoană care intră acum în companie prin această operațiune.

Actul de transmitere a părților sociale = contractul de cesiune de părți sociale ori clauze contractuale care consimt o cesiune, înglobate într-un contract mai amplu, de altă natură.

Astfel, persoanele care pot notifica organul fiscal, într-un termen de 15 zile de la data cesiunii, sunt cedentul, cesionarul și societatea comercială.

„Dacă societatea înregistrează obligații fiscale restante, precum și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal central în vederea recuperării, aceasta sau cesionarul constituie garanții potrivit art. 211 lit. a) și/sau b) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, care să acopere valoarea obligațiilor restante cuprinse în certificatul de atestare fiscală emis potrivit alin. (2).” (a doua condiție, valabilă dacă există datorii)

Contribuabilul care nu dispune de fondurile necesare pentru a stinge creanțele individualizate prin titluri executorii și care dorește efectuarea unei cesiuni de părți sociale trebuie să ofere garanții pentru acoperirea cuantumului creanței fiscale.

Cine poate constitui aceste garanții? Garanțiile pot fi constituite de:

  • societate;
  • asociatul care preia societatea, integral sau parțial;

Textul menționează că se constituie garanții pentru creanțele fiscale individualizate prin titluri executorii. Sunt titluri executorii:

  • decizia de impunere – dacă este comunicată și nu este plătită la scadență;
  • declarația contribuabilului – dacă nu este achitată la scadență.

Titlu executoriu = actul în baza căruia se poate demara în mod direct executarea silită, fără să fie necesar ca fiscul să se mai adreseze unei instanțe și să obțină o hotărâre judecătorească pe care să o execute.

„La înregistrarea cesiunii în registrul comerțului, dacă societatea înregistrează obligații fiscale restante, precum și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal central în vederea recuperării, se prezintă dovada acordului organului fiscal cu privire la constituirea de garanții.” (a treia condiție, valabilă daca există datorii)

O firmă care înregistrează datorii fiscale va trebui să obțină și să depună, în dosarul înaintat Registrului Comerțului pentru înregistrarea unei cesiuni de părți sociale, acordul organului fiscal prin care sunt instituite garanțiile corespunzătoare.

În cuprinsul proiectului de lege se mai menționează că Registrul Comerțului va verifica dacă o firmă are sau nu datorii fiscale, solicitând un certificat de atestare fiscală. Certificatul de atestare fiscală poate fi solicitat, prin derogare, de cedent sau cesionar.

Sintetizând, în cazul unei firme fără datorii trebuie:

  • notificat organul fiscal în termen de 15 zile de la data cesiunii;

În cazul unei firme cu datorii care nu pot fi achitate trebuie:

  • să constituie garanții pentru datoriile respective;
  • să obțină un acord în care se va consemna constituirea garanțiilor, act care se prezintă Registrului Comerțului;
  • să notifice organul fiscal în termen de 15 de la data cesiunii;

În ceea ce privește garanțiile, se mai prevede că:

„Garanțiile constituite potrivit alin. (1) se eliberează de organul fiscal central la data stingerii obligațiilor de plată înscrise în certificatul de atestare fiscală eliberat potrivit alin. (1). În cazul în care obligațiile de plată înscrise în certificatul de atestare fiscală eliberat potrivit alin. (1) nu se sting în termen de 60 de zile de la data înregistrării cesiunii în registrul comerțului, garanțiile constituite potrivit alin. (1) se execută de către organul fiscal central.”

Se înțeleg următoarele două aspecte:

  • cel care a oferit garanțiile le primește înapoi după achitarea obligațiilor fiscale din certificatul de atestare fiscală;
  • dacă obligațiile fiscale nu sunt achitate într-un termen de 60 de zile de la data înregistrării cesiunii la Registrul Comerțului, ANAF le poate executa, adică le poate valorifica pe calea executării silite.

2. Implicații pentru asociați și firme

Avem câteva observații cu privire la măsurile propuse:

  • protecția cesionarilor – cesionarii, în special cei care nu se informează corespunzător, vor beneficia de o protecție mai sporită din perspectiva datoriilor fiscale;
  • creșterea conformității fiscale – asociații și administratorii firmelor, cel puțin în cazul celor care intenționează în viitor să cesioneze părți sociale, sunt determinați să plătească datoriile fiscale;
  • claritatea tranzacțiilor – procesul juridic și contabil este simplificat;
  • firmele cu datorii fiscale vor întâmpina dificultăți în privința schimbării asociaților;

3.Câteva recomandări în acest context

Pentru a preveni situațiile neplăcute ale unor blocaje în schimbarea structurii asociaților, se recomandă următoarele:

  • verificări fiscale detaliate – un audit intern pentru identificarea eventualelor creanțe fiscale restante (impozit pe profit, TVA, contribuții fiscale);
  • certificat de atestare fiscală – după achitarea tuturor datoriilor, este recomandabilă obținerea unui certificat de atestare fiscală care să ateste situația curată a societății;
  • pregătirea garanțiilor – în situația în care există datorii și nu există disponibilități bănești, trebuie identificate garanțiile ce pot fi oferite fiscului pentru a permite efectuarea cesiunii.

4. Concluzii

Măsurile propuse prin proiectul de lege instituie un filtru fiscal semnificativ asupra cesiunilor de părți sociale, prin care se urmărește asigurarea achitării creanțelor fiscale – fapt de natură pozitivă.

În practică, se întâmplă nu de puține ori ca societăți cu datorii să fie transferate către persoane fără bunuri, de la care, chiar dacă se antrenează răspunderea, nu mai există posibilități reale de recuperare.

Prin urmare, dacă acest filtru va fi instituit, astfel de situații nu vor mai fi posibile, cel puțin nu în lipsa achitării datoriilor către fisc.

Te putem ajuta

Firma Mea te poate ajuta să parcurgi pașii pentru înlocuirea asociatului, respectiv efectuarea unei cesiuni de părți sociale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *